Šéf DLA Piper: Už nepotřebujeme armádu právníků, která hledá jednu větu

Se šéfem jedné z největších advokátních kanceláří na světě Andrewem Darwinem o tom, jak se mění svět právních služeb v 21. století.

Technologie začínají pomalu ovlivňovat i tak tradiční odvětví, jakým je poskytování právních služeb. Advokáti, kteří dlouho vzdorovali změnám, dnes využívají umělou inteligenci, která za ně udělá rutinní věci. Místo toho se mohou soustředit na analytickou práci. Stávají se z nich spíše univerzální poradci než pouzí znalci paragrafů. 

„Využíváme strojové učení, pomocí něhož je umělá inteligence schopna identifikovat určité klauzule v dokumentech. Dokáže nahradit týmy mladých právníků, kteří celé noci prohledávali listiny,“ říká Andrew Darwin, globální šéf advokátní kanceláře DLA Piper, třetí největší právnické firmy vUSA a jedné z největších na světě, co se týče tržeb. 

* Není příliš obvyklé pracovat v jedné firmě celý život. Vy jste strávil v DLA Piper celou svou kariéru. Jaké to je?  

Nastoupil jsem do britské DLA Piper v roce 1981 jako koncipient. V Británii to tehdy byla spíše regionální kancelář. Nikdy jsem si nemyslel, že bych jednou mohl spoluřídit právnickou firmu s deseti tisíci zaměstnanci s 98 pobočkami ve více než 40 zemích. Naše firma se za ty roky obrovsky změnila. Ačkoli jsem v ní strávil celou kariéru, dnes vypadá naprosto odlišně od doby, kdy jsem do ní vstupoval. Postupně jsme z regionální britské kanceláře udělali celonárodní právnickou firmu, expandovali jsme do celé Evropy, Asie, na Blízký východ. Pak jsme se spojili s velkými americkými kancelářemi, vytvořili jsme globální společnost (v roce 2005 se britská advokátní kancelář DLA sloučila s americkými kancelářemi Gray Cary Ware & Freidenrich a Piper Rudnick a vznikla DLA Piper – pozn. red.). Vlastně mám dvě kariéry: zaprvé obchodní právník, zadruhé manažer.  

* Co děláte raději? Právo, nebo management?  

Dobrá otázka. Mám opravdu rád obě své kariéry. Jedna mi pomáhá s druhou. Jako právník jste důvěrným poradcem svým klientům – manažerům. Hodně se pak od nich učím o vedení společností. Jako právníkovi vám lidé častěji poděkují, obchody vyřídíte docela rychle. Jako manažer jen těžko vidíte výsledky své práce. Vše se vyvíjí dlouho.  

* Jak vlastně vypadá práce jednoho z globálních ředitelů tak velké advokátní kanceláře?  

Mnoho let jsem byl součástí exekutivního řízení společnosti. Jako globální ředitel se už věnuji něčemu jinému. Máme vlastní řídicí strukturu podobně jako jiné korporace. Globální stupeň řízení sdílím s americkým kolegou Rogerem Meltzerem. Rozdělili jsme si svět napůl. Já řídím mezinárodní část a Robert tu americkou. Prakticky stále cestuji po našich pobočkách, každý týden se snažím navštívit alespoň jednu z nich. Snažím se to dělat osobně. Například tady v Praze máme setkání na radnici, budu prezentovat naši vizi, hodnoty, strategii. Být dobrým právníkem dnes nestačí. Musíte mít i nějaké hodnoty. Klienti se vás dnes často ptají: Co si myslíte o životním prostředí? O etice? O inkluzi?  

* Jak vaše názory na tato témata ovlivňují vztahy s klienty?  

Záleží na klientovi a na tom, jakou práci pro něj děláte. V mnoha případech jste tím, za koho jednáte. Stále je důležité vydělávat a být ziskový, ale ještě důležitější je, jak to děláte. Proto se snažíme mít vysoké etické standardy. Po celém světě máme asi 1400 partnerů (podílníků kanceláře – pozn. red.). Je důležité je motivovat a sjednocovat jejich pohled na hodnoty.  

* V posledních letech jsme svědky průniku online revoluce i do poskytování právních služeb. Jak se s tím vypořádává vaše globální advokátní kancelář?  

Máte pravdu, advokátní trh je pod tlakem změny. Máme dokonce ve firmě poradce v oblasti změn (change counsel – pozn. red.). Měníme například naše interní procesy. Ale poskytování služeb online je stále v počátečním stadiu vývoje. Když se podíváte na podíl právních služeb poskytovaných online, je stále nízký. Celosvětový právní trh je velmi fragmentovaný. My jsme jedna z největších právních firem na světě, ale náš podíl na celosvětovém trhu právních služeb je menší než jedno procento. Když to srovnáte například s účetním a daňovým poradenstvím, kde ve světě vládne velká čtyřka (PwC, Ernst & Young, KPMG, Deloitte – pozn. red.), je to úplně jiné. Změnit právní sektor je proto těžší a pomalejší. Tento trh je navíc často chráněný zákonem. Nemůžete jen tak přesunout německé právníky do Prahy a opačně. Ale technologie budou hrát v budoucnu stále větší roli i při poskytování právních služeb. Zejména umělá inteligence.  

* Jakým způsobem ji dnes využíváte?  

Právní profese se potýká s obrovským množstvím dat a dokumentů, které musí zpracovávat. Využíváme strojové učení, pomocí něhož je umělá inteligence schopna identifikovat určité klauzule v dokumentech. Dokáže nahradit týmy mladých právníků, kteří celé noci prohledávali listiny. Jeden z mých kolegů nedávno poznamenal: Umělá inteligence je však přesná jen z98 procent. A já mu na to řekl: Takže vy si myslíte, že mladí právníci hledající uprostřed noci jednu větu jsou přesní ze 100 procent? Vyvíjíme také umělou inteligenci pro klienty zejména v regulovaných odvětvích, aby mohli snadněji identifikovat rizika svého chování. V rámci compliance (zjišťování souladu s legislativou – pozn. red.) se často stává, že problém je skryt někde hluboko v datech, akjeho odhalení nám právě pomáhá umělá inteligence místo armády právníků.  

* Takže už nepotřebujete tolik právníků?  

Jistě víte, že přesuny pracovních pozic v důsledku technologické změny zatím nedosáhly nijak velké úrovně. Ale práce právníků se mění. Tráví méně času procesem a administrací, naopak více času poradenstvím a analýzami. Právníkům bude technologie pomáhat, nebude je nahrazovat. Stroj si nikdy nevytvoří vztah s klientem. My chceme, aby naši lidé měli s klienty vztahy. Stroj nemá empatii, nedokáže udělat úsudek. Technologie může nahradit právníky jen v oblasti takzvaných opakovaných právních úkonů, ale my se na tuto oblast nesoustředíme, není to náš byznys. 

* S jakými dalšími výzvami, které přinášejí nové technologie, se potýkáte?  

Vnímáme, že původně jiné profese, zejména takzvaná velká čtyřka, se přesouvají do právního odvětví. I tady v České republice založili tito původně účetní poradci své právní týmy. Následkem toho i my musíme poskytovat různorodé služby. Klient od nás musí dostat takzvanou integrovanou službu. Například v Budapešti jsme začali poskytovat byznysové poradenství. Děláme to zatím rok a máme skvělé výsledky. Takže tento model zopakujeme i v jiných zemích. Chceme, aby si právníci vydobyli zpět své postavení důvěryhodných poradců, kteří budou pro klienta první volbou, když bude potřebovat s čímkoli poradit.  

* Různorodými službami myslíte třeba také daňové a účetní poradenství, tak abyste vy na oplátku konkurovali velké čtyřce?  

My už daňové poradenství poskytujeme. Zabýváme se především převodními cenami, tedy cenami transakcí mezi spojenými osobami. V této oblasti jsme vyvinuli velmi silnou praxi. Toto byla přitom v Evropě tradičně doména velké čtyřky. Takovým příkladem, kdy můžeme poskytovat velkou paletu služeb, je poradenství při fúzích a akvizicích. Podílíme se také na řadě infrastrukturních projektů zvláště v regulovaných odvětvích, kde klienti požadují finanční modelování či due diligence.  

* Když hovoříme o změnách v právní profesi, o umělé inteligenci, o rozšiřování služeb, které poskytují právní firmy, jak by měl dnes vypadat ideální kandidát pro právní profesi?  

Říkáme našim mladým kolegům, že dovednosti potřebné pro právní profesi v 21. století jsou opravdu dost odlišné od toho, na co jsme byli dosud zvyklí. Potřebujete stále silnou právní znalost, ale stále více musíte umět pracovat s technologiemi. Dnes klient v právní kanceláři stále vidí především právníky. V budoucnu tam uvidí mnohem více poradců, projektových manažerů, datových vědců a dalších profesí.  

* V jakém právním odvětví vEvropě pozorujete dnes nejvyšší růst tržeb?  

Korporátní právo má stále největší podíl na naší práci. Jsme největší advokátní kanceláří na světě v oblasti fúzí a akvizicí. Naším největším byznysem v globálním měřítku je vedení sporů (litigace) včetně arbitráží, kde vidíme velký nárůst. Stále více se také zabýváme regulovanými odvětvími, a to navzdory všeobecnému trendu k deregulacím.  

* A co ochrana dat v souvislosti s GDPR?  

GDPR a oblast soukromí zažívá velký růst. Doslova bojujeme s nedostatkem zdrojů v této oblasti, abychom mohli plně uspokojit obrovskou poptávku našich klientů. Klienti teď velmi sledují, jak jednotlivé členské země EU přizpůsobují GDPR svým právním řádům. Očekáváme, že celá oblast ochrany soukromí bude i nadále růst.  

* Jak moc se liší ochrana osobních údajů a soukromí v Evropě a USA?  

Máme globálně sjednocenou praxi v oblasti ochrany osobních údajů a soukromí. Takže je to velmi podobné. Ale co se týče konkrétně GDPR, Spojené státy se na to dívají jako na modelovou legislativu, kterou by rády také přijaly. Americké společnosti působící v Evropě už se musely této legislativě podřídit, takže evropské právo má v této oblasti vliv i na globální vnímání ochrany osobních údajů včetně toho amerického.

(red)